web analytics

santorini

Begin mei bezocht ik Santorini, het prachtige eiland met witte huisjes en blauwe daken

Vandaag eens een heel andere blog, eentje over het Griekse eiland Santorini. Je hoort er zoveel mooie verhalen over, ik ga je vertellen of ze kloppen. Je kunt natuurlijk een complete reis boeken bij een reisburo, maar ik ben altijd eigenwijs en boek alles liever zelf. Ik had 10 dagen vakantie begin mei en ik wilde niet te ver vliegen, maar wel zon. Mijn vriend wilt eigenlijk nooit naar Griekenland maar ik wilde al zo lang naar Santorini. Ik bekeek verschillende reizen en zag dat het een Transavia vlucht was, prima zelf te boeken dus. Ik ging op zoek en vond een zeer betaalbare vlucht, ik boekte zo’n drie weken van te voren. Meteen boekte ik er ook een auto bij, via een autoverhuurbedrijf voor de hele week*. Zo had ik geen pick up service nodig bij aankomst. Ik boekte voor de twee nachten een hotel, de rest zou ik daar ter plaatse boeken. Daar gingen we, van vrijdag tot en met vrijdag. We vlogen ’s morgens vroeg en de reis ging voorspoedig. Eenmaal aangekomen haalde we onze koffers op en liepen we naar het autoverhuurbedrijf. We hoefden niet lang te wachten en de auto stond al klaar voor de deur, zo goed als nieuw. Eerlijk is eerlijk, het was geen hoogseizoen, maar het verliep allemaal voorspoedig.

santorinisantorini

op de bonnefooi

Echt een duidelijk blog over Santorini kon ik niet vinden, maar een ding stond vast: het dorpje Oia (spreek je uit als “ia”) zou het mooiste zijn. Zo eigenwijs als ik ben boekte ik dat dus als eerste, want eigelijk zou je het mooiste voor het laatst bewaren toch? De man bij het autoverhuurbedrijf zei nog “als je daar begint, ga je daar nooit meer weg”. Oh jee, echt? Daar gingen we. De weg vinden is best lastig, ondanks dat alle dorpjes zowel in het Grieks als in het Engels staan aangegeven bleek de straat vinden moeilijker dan ik dacht. In Oia hebben ze namelijk geen straat namen, plus alle hotels langs de cliffs zijn niet per auto bereikbaar. Een belletje naar het hotel en die loodste ons naar een parkeerplaats. Een aardige meneer kwam er aan, pakte alle koffers en begon te lopen. Wij volgden braaf, echte toeristen! We checkten in en we werden naar ons hotel gebracht. Help! Ruim 40 treden naar beneden op een eeuwenoude trap. Even een avontuur op m’n hakken. Je begrijpt, de rest van de week dus op slippers en gympen gelopen!

santorini

de hakken verruilen voor slippertjes

Santorini

de oude trappetjes naar beneden

Oia

Wat een schattig stadje is dit. Of is het een dorp? Alles wat ze zeggen is waar, de zonsondergang is hier absoluut prachtig. Wel deel je deze met alle andere toeristen die op hetzelfde moment als jij dat ene speciale kiekje willen maken. De restaurantjes zijn allemaal even goed, het personeel soms wat arrogant maar ze spreken wel allemaal vloeiend Engels. Je vind hier vooral heel chique hotels. De meer betaalbare opties boekten wij voor 100-120 euro per nacht. Hier krijg je dan wel een cave kamer voor (ingebouwd in de cliff) met een prachtig uitzicht over de kust. Ook serveren alle hotels een heerlijk uitgebreid ontbijt, meestal op je eigen balkonnetje of terras. De meeste hotels hebben een zwembadje of een hot tub, er zijn ook hotels met een privé hot tub. Een aanrader voor een honeymoon! De eerste nachten verbleven in hotel Caladera Villas, dit was ons uitzicht.

sanrtorini

elke dag ontbijt met uitzicht

Oia is echt zo mooi als op de plaatjes

de zonsondergang in Oia

plaatsen langs de kust

We hadden de auto niet voor niets gehuurd. Oia vonden we prachtig, maar we wilden wel eens zien of we niet elders wilden verblijven. We gingen op pad, we reden naar Kamari. Alleen al de trip erheen was leuk, zo zie je iets van het land. Eenmaal in Kamari viel het ons niet tegen. Het is een leuk badplaatsje, leuke hotels en een gezellige boulevard. Het zwarte strand was goed onderhouden, schoon en veel hotels hebben er looppaadjes gemaakt (zwart strand wordt super heet) en goede bedjes met strooien parasolletjes. Er komen geregeld mensen langs die je vragen of je iets wilt bestellen. We hebben uiteindelijk een nachtje in Kamari geslapen en het is ons goed bevallen! Twee daagjes strand was een heerlijke tussenstop. We verbleven in Markis hotel wat hoorde bij een heel fijn restaurant. Het hotel had geen zwembad, maar was 1 minuut lopen naar de boulevard en het strand.sanrtorini

de zonsondergang in Kamari

Tijdens onze tour zijn we ook langs Perissa en Perivolos gereden, ook beide leuke badplaatsen. Het is iets kleinschaliger maar op een of andere manier ook meer gericht op toeristen. We zijn hier niet lang genoeg geweest om er een duidelijke mening over te geven, maar het was er vergelijkbaar als Kamari. De badplaatsen zijn echt geschikt voor gezinnen, voor kids. Ook al zijn het zwarte stranden, de kinderen die er waren vermaakten zich prima. Er zijn ook overal speeltuintjes en veel accomodaties bieden gezinskamers aan. Heb je al wat oudere kids, die kunnen prima stappen in Fira. Daar gaat het los ’s avonds, er zijn bars en clubs en alles is tot laat open inclusief de winkeltjes. Je kunt hier heerlijk eten langs de boulevard maar je vind er ook ijssalons, souvenirs winkeltjes en McDonalds.

Firostefani

Fira is de grote stad en zou heel toeristisch zijn en voor jongeren. Kuch, ik ben toch niet zo oud? We eindigen ergens in het midden tussen Fira en Oia, in Firostefani en liepen langs het boulevardje. Zo leuk! We boekten 1 nachtje en het hotel was mooi, maar ik wilde toch liever zeezicht. Eerlijk is eerlijk, een minder mooi uitzicht maar dit zwembadje voor m’n deur vond ik heerlijk. Aan een geschakelde prive badjes, kamer boekten wij voor zo’n 100 euro per nacht inclusief ontbijt buffet: hotel Splendour vind je hier. Je ziet de foto van het zwembad hieronder. Tijdens de vakantie boekten we op de dag zelf de hotels, niet altijd even prettig maar zo kun je wel doen waar je zin in hebt.

hotel met semi-prive zwembadjes met uitzicht op het binnenland waar je ook kijkt, alles is mooi

Na ons uitstapje naar Kamari gingen we terug naar Firostefani om de laatste dagen van de vakantie te blijven. Ik vond een kleinschalig hotel en maar twee kleine trappen naar beneden, hotel Sunset. Het hotel heeft mooie kamers, een heerlijk bed en een groot terras waar het ontbijt wordt bezorgd. Het heeft een hottub die op temperatuur in te stellen is en te gebruiken is voor alle gasten. Geweldig om de zonsondergang in de zien, met een drankje in de hand! Het leuke aan deze locatie is dat het vlakbij het busstation is en ook niet ver lopen van een parkeergelegenheid. Het zit midden in een winkelstraat maar toch afgelegen. In de straat zitten allerlei lekkere restaurantjes, maar ook een supermarkt die tot 23:00 uur open is. Top!

santorini

culinair gegeten, maar soms even een snackbar tussendoor!

pluspunten

overal is het prachtig, gemoedelijk
heerlijk eten, ik wist niet dat Griekse zo lekker was!
goede temperaturen, zelfs in het voorseizoen
veel toeristen reizen met het openbaar vervoer
auto of squads zijn overal te huur
je betaalt er gewoon met euro’s
iedereen spreekt Engels en ook alle borden zijn tweetalig aangeven, Grieks en Engels

minpunten

de stranden zijn zwart, vulkaanzand dus het is minder exotisch maar niet minder mooi
je kunt er bijna niet snorkelen, er is niks te zien
de zwembaden zijn niet verwarmd, alleen opgewarmd door de zon dus verkijk je hier niet op in het voorseizoen
het is niet heel kindvriendelijk, goed te doen in de badplaatsen maar veel hotels in Oia zijn 16+
je kunt niet overal pinnen of met credit card betalen, pinautomaten zijn er wel maar niet op elke hoek van de straat
verwacht niet veel van shoppen, er zijn leuke winkels maar wel toeristische prijzen

Santorini

Helaas komt aan elke vakantie weer een eind..

* ik huur altijd mijn auto via Sunny Cars. Wat mij betreft de enige betrouwbare autoverhuurder in Europa!

5 Responses

1. Jeanet

Mooie foto’s van zo te lezen een mooie reis. Ik hou van Griekenland al ben ik nog nooit op Santorini geweest. Dat moeten wij zeker eens gaan doen.

• theBiggerBlog - Josine

Dankje Jeanet. Ik was er nog nooit geweest, maar ga nu zeker nog eens! Santorini moet je ook echt eens proberen, heerlijk

2. Hanneke

Wát een leuke beschrijving zeg‼️ Als je écht niet meer weet wat je wilt doen…. Ga reisprogrammas doen…, Floortje zal jaloers op je zijn

• theBiggerBlog - Josine

haha als zij m’n reis betaald doe ik het zo! xx